حرز امام جواد (علیه السلام) چیست؟

حرز امام جواد علیه السلام دعایی است که از امام محمد تقی (ع) نقل شده است. همراه کردن نسخه کبیر این حرز یا خواندن نسخه صغیر آن باعث برکاتی در دفع بلا و محافظت از شخص می باشد سید بن طاووس در کتاب مهج الدعوات به نقل از امام جواد (ع) : خود را به این دعا حرز کن که اگر لشکرهای روم و ترک را ملاقات کنی و همگی به همراه جمیع اهل زمین علیه تو قیام کنند، از ایشان به تو بدی نرسد و از همه آن ها ایمن باشی.

آیت الله بهجت می فرمایند:

به جهت دوری از خطرات و بیماری ها، محافظت از آزار شیطان و اجنه، درمان دیدن کابوس در خواب، باطل کردن جادو و سحر و… به همراه داشتن این دعا توصیه می‌شود. همچنین برای دفع چشم زخم ( چشم نظر ) تاثیرگذار می‌باشد.

ایشان همیشه در جواب به سوالاتی که در مورد حسادت، آزار شیطان و اجنه، خواب‌های پریشان و … می‌شد تاکید زیادی به خواندن چهار قل، معوذتین و به همراه داشتن این دعا می‌کردند و از فواید حرز امام جواد (ع) اگاه بودند.

من در مورد ختومات از استادم (مرحوم آیت الله قاضی) چیزی نمی پرسیدم، اما گاهی خود ایشان می فرمودند. از جمله سه عمل را: اول حرز امام جواد(ع) که باید به بازو بسته شود و خاصیت آن ( خصوصا برای باطل کردن سحر و طلسم) فقط در صورت بسته شدن به بازوست...


داستان حرز امام جواد«ع»:

امام جواد با دختر خلیفه ازدواج کرده بود که البته زن خوبی نبود و امام جواد را اذیت میکرد.روزی ام عیسی گفت که زنی نزد من آمد و احوالپرسی کرد و گفت که من زن امام جواد هستم. ام عیسی خیلی ناراحت میشود و نزد مامون می رود و به پدرش می گوید که امام جواد ازدواج کرده است، مامون ناراحت شده و با شمشیر به خانه امام جواد می رود و شروع به شمشیر زدن می کند ام عیسی بنا به گریه می گذارد و اظهار ندامت میکند و به او می گوید تو فرزند رسول خدا را کشتی.مامون ناراحت میشود و می گوید که ننگ ابدی را برای خاندان خود خریدیم.

دستور می دهند که دنبال تشییع جنازه باشید. خادمی می آید و میگوید من از نزد امام جواد می آیم. این ها تعجب کرده و می بینند که امام جواد سالم است. یاسر به امام جواد میگوید که یابن رسول الله این لباس که پوشیدی به من بده که برای کفن خود داشته باشم.

امام وقتی لباس را از تن خود در می آورد می بیند هیچ آثاری از زخم به تن ایشان نیست. امام جواد می فرماید من حرزی همراه خود دارم. مامون میگوید آن حرز رابه من بده و امام جواد آن حرز رابه مامون میدهد. شروع حرز از همینجاست.

خواص دعای حرز امام جواد (ع) :

  • دفع چشم زخم

حرز امام جواد چشم زخم را دفع می کند و برای این منظور هم بسیار موثر است. از جمله خواصی که برای حرز امام جواد علیه السلام از زبان آیت الله بهجت نقل شده است، همین دفع چشم زخم است.

حضرت امام صادق (علیه السلام) : «چنانچه می‌توانستید قبرها را بشکافید (علت مرگ را متوجه می‌شدید) می‌فهمیدید که اکثر مرگ‌ومیرها به سبب چشم زخم می‌باشد.» 

همین طور پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرموده‌اند که :« چشم زخم می‌تواند مرد را در قبر قرار دهد وشتر را در دیگ.» میتوانیم دفع چشم زخم را از اثرات اصلی این دعا بدانیم. 

  • دفع سحر و طلسم؛

طبق متن روایت، حرز امام جواد طلسم و جادو را از بین می برد و بنابر روایت حرز امام جواد برای ابطال سحر بسیار مفید است.

علامه مجلسی در ارتباط با اثرات جادو بیان می‌کند که چیزی که از قرآن و احادیث مشخص گردید یک نوع تاثیر سحر در بعضی افراد و در بعضی بدن‌ها می‌باشد مانند تغییر در دوستی و دشمنی‌ها، شادی و غصه‌ها. همینطور به این نکته نیز اشاره می‌کند که جادو به وسیله تعویذات «ادعیه منقول از ائمه همچون دعای حرز امام جواد (ع)» و آیات قرآن و با توکل و امید به حضرت پروردگار دفع خواهندشد.

  • آرامش و رفع اضطراب؛

حجت الاسلام و المسلمین دکتر رفیعی در این زمینه بیان می کند که همراه داشتن حرز امام جواد علیه السلام از راه های کسب آرامش است.

  • دفع بلا : 

بین همه دعاها و تعویذات دعای حرز امام جواد (ع) برای دفع بلا از همه معروف تر است. این دعا برای دفع بلایی مانند :

  • دفع نگاه و زبان بد دشمنان
  • جلوگیری از ضرر و زیان مردم، پادشاهان، شیاطین، اجنه و دیو ها
  • حفظ از وسوسه مردم و شیاطین
  • باطل کردن انواع سحر و جادو
  • محفوظ ماندن از مکر و فریب و عداوت
  • مصونیت از زخم ها، مغروق گشتن و مغلوب شدن
  • حفظ از جراحت و فساد و غرق شدن و هلاکت و شکست خوردن
  • حفظ عزت و آبرو
  • محفوظ ماندن از کشته شدن و انتقام گرفتن
  • جلوگیری از مریضی و اذیت و آزار
  • رفع تنگدستی، گرسنگی و تشنگی
  • محفوظ شدن از کاستی در دین و معیشت


در مجموع 80 خواص حرز امام جواد (علیه السلام) از متن دعا، از داستان حدیث در مهج الدعوات، دیگر احادیث معصومین و تجربه استفاده کنندگان استخراج شده‌است که برخی دیگر از مهمترین آن‌ها در ادامه آمده است:

  • دور کردن اجنه کافر از دارنده حرز
  • افزایش برکت در رزق و روزی
  • گشایش در امور و کار
  • کسب نمودن مقام، احترام و عزت
  • پیروزی در برابر دشمنان
  • دفع وحشت از تنهایی
  • براورده شدن حاجت‌های مشروع فرد
  • ازبین بردن خطر خیانت به دارنده حرز
  • عدم تهدید بزرگی و اقتدار شخص (حفظ قدرت)
  • دفع مسخ و تغییر خلقت
  • دوری از خطر تشنگی به شخص
  • عدم احتیاج به غیر از خداوند
  • تسهیل شدن مصائب و مشکلات
  • تقویت روابط درون خانوادگی
  • جذب اشخاص صالح به سمت صاحب حرز
  • دفع نمودن اشخاص بدکار و شرور از زندگی
  • انداختن ترس صاحب حرز در دل ستمکاران
  • آشکار شدن دست افرادی که پشت سر صاحب حرز غیبت نموده‌اند
  • مورد شفقت و دلسوزی و عشق واقع گردیدن دیگر خاصیت حرز امام جواد (ع) است

نظر دیگر بزرگان دین

دعای حرز امام جواد (علیه السلام) را سید بن طاووس در یکی از کتبش نقل کرده‌است و علامه مجلسی هم در جلد ۹۱ کتاب بحار الانوار به آن اشاره کرده و آن را از سید بن طاووس نقل نموده‌است. نوشتن و قرائت و معیت دعای حرز جواد ع تاثیر فراوانی دارد و خواندنش بسیار توصیه شده‌است.

۱- سید بن طاووس: در روایات آمده‌است که مامون در جنگ با دشمنانش تا هنگامی که این دعا را به همراه داشت پیروز از میدان جنگ بیرون می‌آمد و آسیب نمی‌دید. (مهج الدعوات ص61)

۲- آیت الله مجلسی: جادو و سحر به وسیله عوذات (ادعیه منقول از اهل بیت عصمت) و آیات قرآن کریم و امید به خداوند باطل می‌گردد.

۳- سید بحرالعلوم در مورد دعای حرز امام جواد علیه السلام می‌گویند: دعای حرز امام جواد علیه السلام مشهور و معروف و مورد تایید است و جواز گذاشتن دعا در قابی از نقره را صادر می‌کند.

۴- مرحوم سید علی قاضی: حرز امام جواد (ع) که به بازو بسته می‌شود و خاصیتش (به خصوص به جهت باطل کردن جادو و طلسم) تنها در حالت بستن به بازوی راست می‌باشد.

۵- سخن مرحوم بهجت درباره دعای حرز حضرت جواد (ع): به جهت پیشگیری از چشم زخم و یا بطلان سحر و جادو همراه داشتن دعای حرز جواد ع تاثیر فراوانی دارد. (گوهرهای حکیمانه، ص۱۳)

۶- آیت الله خرازی: به خاطر دارم که حتی از پیش از قیام انقلاب اسلامی حرز امام جواد (ع) میان علما معروف و شناخته شده بود و مردم از فواید حرز جواد (ع) آگاه بودند.

۷- شیخ بهاءالدینی فرموده‌اند: شخصی با سنگی عظیم بر سر کسی می‌زد ولی دیدم هیچ اتفاق خاصی برای او نیفتاد چرا که حرز امام جواد را به همراهش داشت. (به نقل از حجت الاسلام و المسلمین فرحزاد)

8- امام جواد (ع) می‌فرمایند: خود را به این دعا سپر کن که اگر لشکریان روم و ترک را ببینی و همگی به همراه کل اهل زمین بر ضد تو قیام کنند، به تو بدی نرسد و از تو محافظت می‌شود. (مهج الدعوات ص39).

مرحوم مجلسی در کتاب خود (بحارالنور ج 91 ص 354) جزئیات بیشتری از خواص حرز امام جواد (ع) را بیان کرده‌اند. همچنین آیت الله بهجت در کتاب بهجت الدعا ص 348 در مورد فواید حرز امام جواد (ع) و آداب به همراه داشتن آن نکات بیشتری را بیان کرده‌اند.

شرایط و آداب بستن حرز امام جواد (علیه السلام):

هنگامی که قصد بستن حرز جواد (ع) (کبیر) بر بازو را دارید برای بهتر و کامل‌تر نتیجه گرفتن از خاصیت حرز امام جواد علیه السلام  اول وضو بگیرید و سپس دو نماز دو رکعتی بخوانید؛ 

در هر رکعت پس از حمد، 

هفت بار «آیت الکرسی»، 

هفت بار آیه «شهدالله» (۱۸ سوره آل عمران)، 

هفت بار سوره مبارکه شمس، 

هفت بار سوره مبارکه لیل و 

هفت بار سوره اخلاص را قرائت کنید

نمازتان که به اتمام رسید دعا را به بازوی دست راست خودتان ببندید. 

چنانچه دعای حرز امام جواد (ع) را برای کودکی که بالغ نشده یا فردی که توانایی خواندن نماز را ندارد در نظر دارید می‌توانید شخصی را از طرف صاحب این دعا به نیابت برای انجام این کار نائب کنید که نماز را او بخواند تا با رعایت آداب حرز امام جواد (ع) از فواید به همراه داشتن دعای حرز امام جواد علیه السلام بطور کامل بهره‌مند شوید.

شرایط کتابت حرز امام جواد(ع):

نوشتن حرز امام الجواد (نوع کبیر) بر روی پوست آهو توصیه شده و جزئی از آداب بستن حرز امام جواد علیه السلام می‌باشد 

اما حرز صغیر را بر روی پارچه یا کاغذ و یا پشت انگشتر می‌نویسند و از خواص آن استفاده می‌کنند که همانطور که قبلا بیان شدحرز صغیر دارای خواص معدودی  است و آن خواص بسیار زیادی که بیان شد مربوط به دعای کبیر است 

برای نوشتن این دعا  باید نکات زیر را رعایت کرد:

  1. در زمان قمر در عقرب نباشد
  2. با وضو رو به قبله باشد
  3. از لباس سفید و پاک استفاده کند
  4.   پیشنهاد شده روی پوست آهو باشد


متن دعای حرز امام جواد (علیه السلام) به دو صورت وارد شده است:

حرز صغیر  امام جواد(ع) :

"بسم الله الرحمن الرحیم"

یا نُورُ یا بُرْهانُ یا مُبینُ یا مُنیرُ یا رَبِّ اِکْفِنی الْشُّرُورَ وَ افاتِ الدُّهُورِ وَ اَسْئَلُکَ النَّجاةَ یَوْمَ یُنْفَخُ فِی الصُّورِ

ای نور و ای دلیل روشن و ای آشکارکننده ای نوربخش پروردگارا کفایتم کن از شرور و آفات روزگار واز تو خواهم رهایی را در روزی که دمیده شود در صور

خواص حرز صغیر :

برای دعای یا نور یا برهان که از امام جواد (ع) بیان شده‌است خواصی ذکر شده است. دفع بلایای دنیا و عاقبت بخیری در آخرت فواید دعای یا نور یا برهان است.

حرز کبیر امام جواد(ع) :

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ (تا آخر سوره )- أَ لَمْ تَرَ أَنَّ اللَّهَ سَخَّرَ لَكُمْ ما فِي الْأَرْضِ وَ الْفُلْكَ تَجْرِي فِي الْبَحْرِ بِأَمْرِهِ وَ يُمْسِكُ السَّماءَ أَنْ تَقَعَ عَلَى الْأَرْضِ إِلَّا بِإِذْنِهِ إِنَّ اللَّهَ بِالنَّاسِ لَرَؤُفٌ رَحِيمٌ اللَّهُمَّ أَنْتَ الْوَاحِدُ الْمَلِكُ [الدَّيَّانُ‏] يَوْمَ الدِّينِ تَفْعَلُ مَا تَشَاءُ بِلَا مُغَالَبَةٍ وَ تُعْطِي مَنْ تَشَاءُ بِلَا مَنٍّ وَ تَفْعَلُ مَا تَشَاءُ وَ تَحْكُمُ مَا تُرِيدُ وَ تُدَاوِلُ الْأَيَّامَ بَيْنَ النَّاسِ وَ تُرَكِّبُهُمْ طَبَقاً عَنْ طَبَقٍ أَسْأَلُكَ بِاسْمِكَ الْمَكْتُوبِ عَلَى سُرَادِقِ الْمَجْدِ وَ أَسْأَلُكَ بِاسْمِكَ الْمَكْتُوبِ عَلَى سُرَادِقِ السَّرَائِرِ السَّابِقِ الْفَائِقِ الْحَسَنِ الْجَمِيلِ النَّضِيرِ رَبِّ الْمَلَائِكَةِ الثَّمَانِيَةِ وَ الْعَرْشِ الَّذِي لَا يَتَحَرَّكُ وَ أَسْأَلُكَ بِالْعَيْنِ الَّتِي لَا تَنَامُ وَ بِالْحَيَاةِ الَّتِي لَا تَمُوتُ وَ بِنُورِ وَجْهِكَ الَّذِي لَا يُطْفَأُ وَ بِالاسْمِ الْأَكْبَرِ الْأَكْبَرِ الْأَكْبَرِ وَ بِالاسْمِ الْأَعْظَمِ الْأَعْظَمِ الْأَعْظَمِ الَّذِي هُوَ مُحِيطٌ بِمَلَكُوتِ السَّمَاوَاتِ وَ بالْأَرْضِ وَ بِالاسْمِ الَّذِي أَشْرَقَتْ بِهِ الشَّمْسُ وَ أَضَاءَ بِهِ الْقَمَرُ وَ سُجِّرَتْ بِهِ الْبُحُورُ وَ نُصِبَتْ بِهِ الْجِبَالُ وَ بِالاسْمِ الَّذِي قَامَ بِهِ الْعَرْشُ وَ الْكُرْسِيُّ وَ بِاسْمِكَ الْمَكْتُوبِ عَلَى سُرَادِقِ الْعَرْشِ وَ بِاسْمِكَ الْمَكْتُوبِ عَلَى سُرَادِقِ الْعَظَمَةِ وَ بِاسْمِكَ الْمَكْتُوبِ عَلَى سُرَادِقِ الْبَهَاءِ وَ بِاسْمِكَ الْمَكْتُوبِ عَلَى سُرَادِقِ الْقُدْرَةِ وَ بِاسْمِكَ الْعَزِيزِ وَ بِأَسْمَائِكَ الْمُقَدَّسَاتِ الْمُكَرَّمَاتِ الْمَخْزُونَاتِ فِي عِلْمِ الْغَيْبِ عِنْدَكَ وَ أَسْأَلُكَ مِنْ خَيْرِكَ خَيْراً مِمَّا أَرْجُو وَ أَعُوذُ بِعِزَّتِكَ وَ قُدْرَتِكَ مِنْ شَرِّ مَا أَخَافُ وَ أَحْذَرُ وَ مَا لَا أَحْذَرُ يَا صَاحِبَ مُحَمَّدٍ يَوْمَ حُنَيْنٍ وَ يَا صَاحِبَ عَلِيٍّ يَوْمَ صِفِّينَ أَنْتَ يَا رَبِ‏ مُبِيرُ الْجَبَّارِينَ وَ قَاصِمُ الْمُتَكَبِّرِينَ. أَسْأَلُكَ بِحَقِّ طه وَ يس وَ الْقُرْآنِ الْعَظِيمِ وَ الْفُرْقَانِ الْحَكِيمِ أَنْ تُصَلِّيَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَنْ تَشُدَّ بِهِ عَضُدَ صَاحِبِ هَذَا الْعَقْدِ وَ أَدْرَأُ بِكَ فِي نَحْرِ كُلِّ جَبَّارٍ عَنِيدٍ وَ كُلِّ شَيْطَانٍ مَرِيدٍ وَ عَدُوٍّ شَدِيدٍ وَ عَدُوٍّ مُنْكَرِ الْأَخْلَاقِ وَ اجْعَلْهُ مِمَّنْ أَسْلَمَ إِلَيْكَ نَفْسَهُ وَ فَوَّضَ إِلَيْكَ أَمْرَهُ وَ أَلْجَأَ إِلَيْكَ ظَهْرَهُ اللَّهُمَّ بِحَقِّ هَذِهِ الْأَسْمَاءِ الَّتِي ذَكَرْتُهَا وَ قَرَأْتُهَا وَ أَنْتَ أَعْرَفُ بِحَقِّهَا مِنِّي وَ أَسْأَلُكَ يَا ذَا الْمَنِّ الْعَظِيمِ وَ الْجُودِ الْكَرِيمِ وَلِيَّ الدَّعَوَاتِ الْمُسْتَجَابَاتِ وَ الْكَلِمَاتِ التَّامَّاتِ وَ الْأَسْمَاءِ النَّافِذَاتِ وَ أَسْأَلُكَ يَا نُورَ النَّهَارِ وَ يَا نُورَ اللَّيْلِ وَ يَا نُورَ السَّمَاءِ وَ الْأَرْضِ وَ نُورَ النُّورِ وَ نُوراً يُضِي‏ءُ بِهِ كُلُّ نُورٍ يَا عَالِمَ الْخَفِيَّاتِ كُلِّهَا فِي الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ وَ الْأَرْضِ وَ السَّمَاءِ وَ الْجِبَالِ وَ أَسْأَلُكَ يَا مَنْ لَا يَفْنَى وَ لَا يَبِيدُ وَ لَا يَزُولُ وَ لَا لَهُ شَيْ‏ءٌ مَوْصُوفٌ وَ لَا إِلَيْهِ حَدٌّ مَنْسُوبٌ وَ لَا مَعَهُ إِلَهٌ وَ لَا إِلَهَ سِوَاهُ وَ لَا لَهُ فِي مُلْكِهِ شَرِيكٌ وَ لَا تُضَافُ الْعِزَّةُ إِلَّا إِلَيْهِ لَمْ يَزَلْ
بِالْعُلُومِ عَالِماً وَ عَلَى الْعُلُومِ وَاقِفاً وَ لِلْأُمُورِ نَاظِماً وَ بِالْكَيْنُونِيَّةِ عَالِماً وَ لِلتَّدْبِيرِ مُحْكِماً وَ بِالْخَلْقِ بَصِيراً وَ بِالْأُمُورِ خَبِيراً أَنْتَ الَّذِي خَشَعَتْ لَكَ الْأَصْوَاتُ وَ ضَلَّتْ فِيكَ الْأَحْلَامُ وَ ضَاقَتْ دُونَكَ الْأَسْبَابُ وَ مَلَأَ كُلَّ شَيْ‏ءٍ نُورُكَ وَ وَجِلَ كُلُّ شَيْ‏ءٍ مِنْكَ وَ هَرَبَ كُلُّ شَيْ‏ءٍ إِلَيْكَ وَ تَوَكَّلَ كُلُّ شَيْ‏ءٍ عَلَيْكَ وَ أَنْتَ الرَّفِيعُ فِي جَلَالِكَ وَ أَنْتَ الْبَهِيُّ فِي جَمَالِكَ وَ أَنْتَ الْعَظِيمُ فِي قُدْرَتِكَ وَ أَنْتَ الَّذِي لَا يُدْرِكُكَ شَيْ‏ءٌ وَ أَنْتَ الْعَلِيُّ الْكَبِيرُ الْعَظِيمُ مُجِيبُ الدَّعَوَاتِ قَاضِي الْحَاجَاتِ مُفَرِّجُ الْكُرُبَاتِ وَلِيُّ النِّعَمَاتِ يَا مَنْ هُوَ فِي عُلُوِّهِ دَانٍ وَ فِي دُنُوِّهِ عَالٍ وَ فِي إِشْرَاقِهِ مُنِيرٌ وَ فِي سُلْطَانِهِ قَوِيٌّ وَ فِي مُلْكِهِ عَزِيزٌ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ احْرُسْ صَاحِبَ هَذَا الْعَقْدِ وَ هَذَا الْحِرْزِ وَ هَذَا الْكِتَابِ بِعَيْنِكَ الَّتِي لَا تَنَامُ وَ اكْنُفْهُ بِرُكْنِكَ الَّذِي لَا يُرَامُ وَ ارْحَمْهُ بِقُدْرَتِكَ عَلَيْهِ فَإِنَّهُ مَرْزُوقُكَ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ بِسْمِ اللَّهِ وَ بِاللَّهِ الذی لَا صَاحِبَةَ لَهُ وَ لَا وَلَدَ بِسْمِ اللَّهِ قَوِيِّ الشَّأْنِ عَظِيمِ الْبُرْهَانِ شَدِيدِ السُّلْطَان مَا شَاءَ اللَّهُ كَانَ وَ مَا لَمْ يَشَأْ لَمْ يَكُنْ أَشْهَدُ أَنَّ نُوحاً رَسُولُ اللَّهِ وَ أَنَّ إِبْرَاهِيمَ خَلِيلُ اللَّهِ وَ أَنَّ مُوسَى كَلِيمُ اللَّهِ وَ نَجِيُّهُ وَ أَنَّ عِيسَى ابْنَ مَرْيَمَ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهِ وَ عَلَيْهِمْ أَجْمَعِينَ كَلِمَتُهُ وَ رُوحُهُ وَ أَنَّ مُحَمَّداً صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ خَاتَمُ النَّبِيِّينَ لَا نَبِيَّ بَعْدَهُ وَ أَسْأَلُكَ بِحَقِّ السَّاعَةِ الَّتِي يُؤْتَى فِيهَا بِإِبْلِيسَ اللَّعِينِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَ يَقُولُ اللَّعِينُ فِي تِلْكَ السَّاعَةِ وَ اللَّهِ مَا أَنَا إِلَّا مُهَيِّجُ مَرَدَةٍ اللَّهُ نُورُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ هُوَ الْقاهِرُوهوالقادروهوالظاهر وَ هُوَ الْغَالِبُ لَهُ الْقُدْرَةُ السَّابِقَةُ وَ هُوَ الْحَكِيمُ الْخَبِيرُ اللَّهُمَّ وَ أَسْأَلُكَ بِحَقِّ هَذِهِ الْأَسْمَاءِ كُلِّهَا وَ صِفَاتِهَاوصورتها وَ (صُوَرِهَا) وَ هِيَ 


 

سُبْحَانَ الَّذِي خَلَقَ الْعَرْشَ وَ الْكُرْسِيَّ وَ اسْتَوَى عَلَيْهِ أَسْأَلُكَ أَنْ تَصْرِفَ عَنْ صَاحِبِ كِتَابِي هَذَا كُلَّ سُوءٍ وَ مَحْذُورٍ فَهُوَ عَبْدُكَ وَ ابْنُ عَبْدِكَ وَ ابْنُ أَمَتِكَ‏ وَ أَنْتَ مَوْلَاهُ فَقِهِ اللَّهُمَّ يَا رَبِّ الْأَسْوَاءَ كُلَّهَا وَ اقْمَعْ عَنْهُ أَبْصَارَ الظَّالِمِينَ وَ أَلْسِنَةَ الْمُعَانِدِينَ وَ الْمُرِيدِينَ لَهُ بالسُّوءَ وَ الضُّرَّ وَ ادْفَعْ عَنْهُ كُلَّ مَحْذُورٍ وَ مَخُوفٍ وَ أَيُّ عَبْدٍ مِنْ عَبِيدِكَ أَوْ أَمَةٍ مِنْ إِمَائِكَ أَوْ سُلْطَانٍ مَارِدٍ أَوْ شَيْطَانٍ أَوْ شَيْطَانَةٍ أَوْ جِنِّيٍّ أَوْ جِنِّيَّةٍ أَوْ غُولٍ أَوْ غُولَةٍ أَرَادَ صَاحِبَ كِتَابِي هَذَا بِظُلْمٍ أَوْ ضُرٍّ أَوْ مَكْرٍ أَوْ مَكْرُوهٍ أَوْ كَيْدٍ أَوْ خَدِيعَةٍ أَوْ نِكَايَةٍ أَوْ سِعَايَةٍ أَوْ فَسَادٍ أَوْ غَرَقٍ أَوِ اصْطِلَامٍ أَوْ عَطَبٍ أَوْ مُغَالَبَةٍ أَوْ غَدْرٍ أَوْ قَهْرٍ أَوْ هَتْكِ سِتْرٍ أَوِ اقْتِدَارٍ أَوْ آفَةٍ أَوْ عَاهَةٍ أَوْ قَتْلٍ أَوْ حَرَقٍ أَوِ انْتِقَامٍ أَوْ قَطْعٍ أَوْ سِحْرٍ أَوْ مَسْخٍ أَوْ مَرَضٍ أَوْ سُقْمٍ أَوْ بَرَصٍ أَوْ جُذَامٍ أَوْ بُؤْسٍ أَوْ فَاقَةٍ أَوْ سَغَبٍ أَوْ عَطَشٍ أَوْ وَسْوَسَةٍ أَوْ نَقْصٍ فِي دِينٍ أَوْ مَعِيشَةٍ فَاكْفِهِ بِمَا شِئْتَ وَ كَيْفَ شِئْتَ وَ أَنَّى شِئْتَ إِنَّكَ عَلى‏ كُلِّ شَيْ‏ءٍ قَدِيرٌ وَ صَلَّى اللَّهُ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ أَجْمَعِينَ وَ سَلَّمَ تَسْلِيماً كَثِيراً وَ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِيِّ الْعَظِيمِ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ.

این تیکه روی قاب نقره و هم روی پوست در ادامه رب العالمین نوشته می شود : یا مَشْهُوراً فِی السَّمَوَاتِ یا مَشْهُوراً فِی الْأَرَضِینَ یا مَشْهُوراً فِی الدُّنْیا وَ الْآخِرَةِ جَهَدَتِ الْجَبَابِرَةُ وَ الْمُلُوكُ عَلَى إِطْفَاءِ نُورِكَ وَ إِخْمَادِ ذِكْرِكَ فَأَبَى اللَّهُ إِلَّا أَنْ یتِمَّ نُورَكَ وَ یبُوحَ بِذِكْرِكَ‏ وَ لَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ

معنی حرز کبیر امام جواد(ع) :

به نام خداوند بخشنده ی مهربان

ستایش مخصوص خداوندى است که پروردگار جهانیان است. بخشنده و بخشایشگر است. (خداوندى که) صاحب روز جزا است. (پروردگارا) تنها تو را مى‌پرستیم و تنها از تو یارى مى‌جوییم. ما را به راه راست هدایت فرما. راه کسانى که آنان را مشمول نعمت خود ساختى؛ نه راه کسانى که بر آنان غضب کردى و نه گمراهان. آیا ندیدی که هر چه در زمین است خداوند مسخر شما گردانید و کشتی به فرمان او در دریا سیر می‌کند و آسمان را (دستور) او نگاه می‌دارد که بر زمین نیفتد مگر به اذن او. همانا خدا به مردم بسیار رئوف و مهربان است.

پروردگارا تو یگانه‌ای؛ مالک [و پاداش دهنده] روز جزایی؛ هر چه بخواهی می‌کنی بدون هیچ ضعفی و به هر کس بخواهی، بدون منت می‌بخشی و هر چه خواهی، انجام می‌دهی. هر حکمی که اراده کنی، صادر می‌کنی و روزگار را میان انسان ها دست به دست می‌گردانی و آنان را بر احوال مختلف و حوادث گوناگون می‌نشانی.

از تو می‌خواهم به بزرگی اسمت که بر بارگاه بزرگی و بزرگواری نگاشته شده و از تو می‌خواهم به حق نامت که بر سراپرده اسرار برتر و غالب و بالاتر و خوب و زیبا و شاداب نوشته شده است؛ همان نامی که رب و اداره کننده فرشتگان هشتگانه و رب آسمان است که ثابت و استوار بوده و از جای خود تکان نمی‌خورد! و از تو می‌خواهم به حق آن چشمی که به خواب نمی‌رود و به حق آن زندگی که نمی‌میرد و به نور و روشنایی که هیچ گاه به تاریکی نمی‌گراید.

و به حق نام بزرگتر بزرگتر و بزرگتر و به حق نام عظیم تر عظیم تر عظیم تر، آن نامی که به واقعیت و باطن آسمان‌ها و زمین، احاطه دارد و به حق آن نامی که خورشید، از آن روشنایی یافت و ماه بدان نور درخشان گردید و دریاها، به وسیله ی آن پر و لبریز شد و به حرکت در آمد و کوهها، به برکت آن سر کشیدند و به حق آن نامی که عرش و کرسی، بدان استقرار یافتند و به حق آن نامی که بر قدرتش عرش را نگه داشته است.

و به حق آن نامی که بر سرسرای عظمت و بزرگواری، نگاشته شده و به حق آن نامی که بر سرسرای جمال و زیبایی، نوشته شده و به حق آن نامی که بر سرسرای قدرت و توانایی، ثبت گردیده است و به حق نام تو که عزیز است و به حق نام های مقدس، بزرگوار و پنهان شده در گنجینه ی علم غیب، و از تو خوبی و خیری را می‌طلبم که بالاتر از حد امیدواری‌ام است، و از شر هر آنچه از آن ترس دارم و از شر هر آنچه ترس ندارم، به بزرگی و قدرت تو پناه می‌برم.

ای همراه محمد و آل او، در روز جنگ حنین؛ و ای همراه علی، در روز جنگ صفین؛ ای خداوند من؛ زمین‌زننده زورگویان و شکننده‌ی مغروران و متکبران تو هستی. از تو می‌خواهم به حق طه و یس و به حق قرآن بزرگ و به حق فرقان حکیم و محکم که بر محمد و آل او درود فرستی و به واسطه این حرز، بازوی صاحبش را محکم و استوار گردانی.

و به وسیله ی تو هر ظالم لجوج و کینه‌توز و هر شیطان سرکش و هر دشمن بی‌رحم درنده‌خوی و هر دشمن سنگ‌دل را از من دور کنی؛ و او را انسانی قرار ده که خود را تسلیم تو کرده و کار خود را به تو واگذار کرده و تو را، پشت و پناه خود قرار داده است.

پروردگارا، به حق این نام ها که آنها را به زبان آوردم و خواندم، در حالی که تو به حق آنها از من عالم‌تری و از تو می‌خواهم، ای صاحب نعمت بزرگ و بخشش بزرگوارانه و صاحب اختیار دعاهای مستجاب و کلمه‌های تمام و کمال و نام‌های نافذ و مؤثر؛ و از تو می‌خواهم، ای روشن کننده روز، و ای تاریک کننده شب، و ای روشنایی آسمان و زمین، و ای روشنایی نور و تمامی روشنایی ها، و ای نوری که هر نور و روشنایی به (قدرت و نور) تو پرتو افشانی می‌کند. ای عالم بر همه اسرار موجود در خشکی و دریا و زمین و آسمان و کوه ها.

و از تو یاری می‌جویم، ای کسی که جاویدان بوده و نابود نمی‌شود و زوال نمی‌پذیرد و نه برایش مشابهی است و نه به حدی، محدود است و نه آفریدگاری با وی است و نه معبودی جز او هست و نه در پادشاهی و قدرتش شریک دارد و نه عزت، بر غیر او یار می‌شود. همواره به علم ها، آگاه است و بر دانشها، وقوف دارد و سامان دهنده‌ی کارها است و بر امور هستی مطلع می‌باشد و استواری دهنده‌ی تصمیمات خود بوده و نسبت به تمامی موجودات بینا و از کارها خبردار است.

تو آن کسی هستی که صداها برایت شنوا، نرم و آهسته اند و عقلها، در تو گم و سرگردان شده اند و تمام سبب ها و علت‌ها بدون وجود تو کارایی ندارند و نور تو همه جا را پر کرده و هر چیزی از تو بیمناک است و هر چیزی به سوی تو گریزان بوده و هر چیزی بر تو توکل کرده است و تو، در بزرگی ات بلند مرتبه‌ای و در عظمتت، با شکوه و تک و در قدرت و توانایی ات، قوی می‌باشی و تو آن کسی هستی که چیزی درک و دریافتت نکند و تو بلندمرتبه، عظیم و بزرگ، اجابت کننده ی دعاها، برآورنده‌ی حاجات، ازبین‌برنده‌ی غم ها و غصه‌ها و صاحب نعمت‌ها می‌باشی.

ای کسی که در فراز خود فرود است و در فرود خود فراز و درخشش خود نور افشان و در پادشاهی و فرمانروایی خود قدرتمند و در حوزه اقتدار و مملکت خود عزیز و غیر قابل نفوذ می‌باشی. بر محمد و آل او درود بفرست و صاحب این این حرز و این نوشته را، با قدرت بی‌کران خود محافظت کن و در حمایت ستون و پایگاه زوال‌ناپذیرت قرارش ده و به حق قدرتت بر وی، به او رحمت آور که همانا او روزی‌خور تو است.

به نام پروردگار بخشنده ی مهربان. به نام خدا و به ذات پروردگاری کمک می‌جویم که همسر و فرزندی برای او نیست. به نام آن پروردگار که شأن او قوی، برهان و حجت او بزرگ و سلطان و قدرت ملک او، زیاد است. هر چه خدا خواهد، ممکن و هر چه او نخواهد، غیرممکن است. گواهی می‌دهم که نوح، پیامبر پروردگار یکتا است و ابراهیم، دوست خداست و موسی، هم صحبت و محرم اسرار پروردگار است و عیسی پسر مریم، که درود خدا بر او و بر تمام ایشان باد، کلمه ی خدا و روح اوست و محمد صلی الله علیه واله و سلم خاتم پیامبران بوده که بعد از او پیامبری نمی‌باشد.

و از تو استغاثه می‌جویم به حق آن ساعتی از روز قیامت که شیطان رانده‌شده آورده می‌شود و آن ملعون در آن ساعت می‌گوید: به پروردگار قسم من نبودم، جز اینکه به تحریک سرکشان و متمردان می‌پرداختم. خدا نور آسمان و زمین است و اوست مسلط و قدرتمند و غالب تنها اوست و توانایی برتر و غلبه تنها از آن اوست و اوست دانای حکیم. پروردگارا، و از تو درخواست دارم به حق همه‌ی این نام‌ها و صفاتشان که عبارت است از:

پاک و منزه است آن کسی که عرش و کرسی را خلق کرد و بر آن مستولی و حاکم شد. از تو درخواست دارم هر بدی و خطری را، از صاحب این نوشته ی من برگردانی که او بنده‌ی تو و فرزند بنده‌ی تو و فرزند کنیز توست و تو، آقا و سرور او هستی. پس ای پروردگار و ای آفریدگار، او را از همه ی بلاها بازدار و چشمان ظالمان و زبان دشمنان و کسانی که قصد بدی و ضررزدن به او را دارند، از او دور گردان و هر خطر و بلای وحشتناک و ترسناکی را از او دفع فرما.

و هر انسانی از آفریده‌هایت، یا کنیزی از کنیزانت، یا پادشاه ظالمی، یا شیطان مذکر، یا شیطان مؤنث، یا جن زده ی مرد، یا جن زده ی زن یا دیو مذکر یا دیو مؤنث که قصد آزار دارنده‌ی این نوشته را بکند، به ظلم و ستم، یا ضرر و زیان، یا مکر و حیله، یا امر ناخوشایند، یا حقه، یا خدعه، یا مجروح یا کشته شدن یا بدگویی، یا فساد و آسیب رساندن، یا غرق شدن، یا ریشه‌کن‌کردن، یا آسیب و هلاکت، یا درگیری، یا عهد‌شکنی و فریب و خیانت، یا استیلا و زور، یا آبرو‌بری، یا زورآوری، یا آسیب‌رسانی، یا علیلی و نقص، یا قتل، یا آتش‌سوزی، یا انتقام‌گیری، یا قطع اعضا یا جادوگری و طلسم، یا مسخ، یا بیماری، یا درد، یا برص و پیسی، یا جزام، یا سختی و مصیبت، یا آفت و ضرر، یا فقر و تنگدستی، یا گرسنگی، یا تشنگی، یا وسوسه، یا نقص در دین و معیشت. پس او را به هر طریق که خواهی و هر طور اراده کنی و از هر کجا که بخواهی کفایتش فرما. همانا تو بر هر کاری قدرتمند و توانایی و صلوات و سلام خداوند بر سید و سرور ما حضرت محمد و تمام آل او باد؛ صلوات و سلامی فراوان و هیچ نیرو و توانی نیست مگر از سمت پروردگار والا و بزرگ و سپاس و ستایش، از آن خدا پروردگار جهانیان است.